Z garáže mezi elitu: Jak jsem díky PPC reklamě vytáhl pneuservis z průšvihu

Patnáct let v oboru, dvanáct mechaniků na výplatní pásce a najednou prázdná dílna. Tak nějak vypadal můj život v roce 2021, když jsem zíral do prázdného diáře a přemýšlel, jestli mám začít rozprodávat vybavení. Ten pocit zná každý, kdo někdy podnikal v autoservisu nebo pneuservisu – jednu sezónu nestíháte a druhou byste brali i výměnu stěračů. Jenže pak mi jeden zákazník mezi řečí poradil vyzkoušet PPC reklamy Plzeň a to, co se stalo pak, by vydalo na pořádný díl Zázraky přírody.

Ruku na srdce – marketing byl pro mě vždycky španělskou vesnicí. Umazaný od oleje jsem dokázal diagnostikovat problém na autě za pár minut, ale když přišlo na prodávání našich služeb, byl jsem úplně mimo. Letáky za stěračem, vizitky u pojišťováků a občas nějaká ta reklama v lokálním tisku. To byl celý můj "marketingový plán" posledních patnáct let.

Když ti Google pošle zákazníky až do dílny

Vzpomínám si na ten moment jako dneska. Bylo pondělí ráno, seděl jsem v kanclu a přemýšlel, jestli už není čas zavolat účetní a probrat ten nepříjemný pojem "insolvence". V tu chvíli mi volá kamarád, se kterým jsme kdysi závodili na okruhu. "Hele, koukám, že ti to nějak nejede. Nechceš zkusit tu online reklamu? Já díky tomu zvedl obrat servisu o 60 % za čtvrt roku."

Upřímně? Myslel jsem si, že si dělá srandu. Online reklama pro pneuservis? Vždyť to je byznys, kde lidi přijedou, když mají průšvih nebo když je zima zastihne nepřipravené. Jenže pak mi vysvětlil princip PPC reklamy Praha a dalších regionů, a najednou mi to začalo dávat smysl. Proč čekat, až zákazník dostane defekt před mojí dílnou, když můžu být první, koho uvidí, když si bude hledat pneuservis ve svém okolí?

SEO, PPC a další zkratky, které mi změnily život (a zachránily byznys)

Začátky nebyly procházka růžovou zahradou, to rovnou přiznávám. Člověk, který se celý život hrabal v motorech, najednou musel pochopit, co je to konverzní poměr, CTR nebo remarketing. Ale víte co? Byla to mnohem menší věda než diagnostika moderních motorů s přímým vstřikováním. A hlavně – výsledky se dostavily nečekaně rychle.

První překvapení přišlo, když jsem zjistil, co všechno lidi vlastně hledají. Jasně, "výměna pneumatik" nebo "pneuservis Plzeň" byly očekávatelné vyhledávací dotazy. Ale díky analytickým nástrojům jsem objevil, že spousta potenciálních zákazníků hledá věci jako "jak poznat sjeté zimní pneu" nebo "rozdíl mezi celoročními a zimními pneumatikami". A to byla šance, jak je oslovit ještě předtím, než se rozhodnou, kam pojedou.

Jak jsem přestal trápit rozpočet a začal vydělávat

Jednou z věcí, co mě na začátku děsila, byly peníze. Klasická reklama mě stála majlant a výsledky byly... řekněme rozpačité. Když mi pak PPC specialista vysvětlil, že budu platit jen za lidi, kteří na moji reklamu fakt kliknou, myslel jsem, že mě tahá za nos. Cože? Žádné platby za tisíc zobrazení někde na billboardu u silnice, kde stejně půlka řidičů kouká do mobilu?

První měsíc jsem do kampaní nacpal 15 tisíc a modlil se, aby to nebyl další průšvih. Výsledek? 83 objednávek na přezutí a 12 větších oprav. Když jsem odečetl náklady na reklamu, pořád mi zůstal slušný zisk – a hlavně jsem získal nové zákazníky, kteří se začali vracet.

Tyhle triky z PPC kampaní mi ani chlapi z branže nevěřili

Po pár měsících experimentování s PPC reklamami jsem se naučil pár triků, které stojí za zmínku:

1. Sezónnost je zlato – Tohle možná zní jako samozřejmost, ale když jsem začal cílit reklamy přesně podle předpovědi počasí, účinnost kampaní vystřelila do nebes. První sněhová vločka v předpovědi = zvýšení rozpočtu na zimní pneu. První jarní víkend nad 20 stupňů = kampaň na kontrolu klimatizace.

2. Lokální reklama je brutálně efektivní – Nečekal bych, že je takový rozdíl mezi tím, co zabírá na zákazníky v Plzni a co na ty v Praze. V Praze lidé mnohem víc řešili rychlost servisu a možnost náhradního vozu, zatímco v Plzni a okolí byla důležitější cena a osobní přístup.

3. Remarketing je jako druhá šance u žen – Když jsem pochopil, že můžu oslovit znovu ty, kteří už na moje stránky přišli, ale nic neobjednali, otevřel se mi úplně nový svět. Stačilo jim připomenout, že zimní pneumatiky nemění chlapi v lednu, ale v říjnu, a najednou se začali vracet.

Moment, kdy jsem zavřel kancelář a otevřel laptop

Jedním z nejdůležitějších objevů pro mě bylo, že nemusím trávit hodiny telefonováním a přesvědčováním lidí. Najednou mi volali lidi, kteří už byli přesvědčení, že chtějí naše služby – jen díky tomu, že nás našli přesně ve chvíli, kdy hledali řešení svého problému.

Přestal jsem otravovat známé, jestli nepotřebují něco s autem, a místo toho jsem se soustředil na to, aby nás našli lidi, kteří už aktivně hledají automechanika nebo pneuservis. A víte co? Fungovalo to mnohem lépe než jakékoli studené volání nebo letáky za stěrači.

Pro všechny pochybovače z branže: Tohle jsou fakta

Znám spoustu chlapů z oboru, kteří dodnes nevěří na "internetové čáry". Jasně, většina z nás začínala v době, kdy zakázky přicházely díky doporučení a dobré pověsti. Ale časy se změnily. Dneska si i babička, co jezdí jen na nákupy, najde pneuservis přes Google.

Pro všechny nedůvěřivé automechaniky a majitele servisů mám jasný vzkaz: Buď se přizpůsobíte, nebo vás převálcují konkurenti, kteří už dávno investují do online reklamy. Není to žádná raketová věda a rozhodně to není jen pro mladé hipsterské firmy. Je to prostě další nástroj, který vám pomůže přivést zákazníky do dílny.

Co se mi osvědčilo nejvíc, byla spolupráce s PPCprofits.cz. Na rozdíl od jiných agentur mi jejich lidi dokázali všechno vysvětlit tak, že jsem tomu rozuměl i já – chlap, co umí líp číst v diagnostice než v marketingových materiálech. Žádné prázdné sliby, jen konkrétní kroky a měřitelné výsledky.

Z průšvihu do expanze za méně než rok

Kdybych vám před dvěma lety řekl, že budu rozšiřovat dílnu a nabírat nové lidi, poslali byste mě k psychiatrovi. A přesto jsme dnes tam, kde jsme. Z téměř prázdné dílny, kde se prášilo na zvedáky, jsme se dostali k situaci, kdy musíme odmítat zakázky nebo je přesouvat o týden dál.

A co mě na tom baví nejvíc? Že už nemusím dělat ústupky v kvalitě. Když máte plný diář na dva týdny dopředu, můžete si dovolit odmítnout zákazníka, který chce všechno za hubičku a ještě včera. Můžete se konečně soustředit na poctivou práci a férové ceny – protože víte, že zítra přijde další zákazník.

Za mě je ta nejdůležitější rada jednoduchá: Nebojte se investovat do PPC reklam. I když jste celý život stavěli byznys na doporučeních, tohle je způsob, jak získat nové zákazníky, kteří se pak stanou těmi, co vás budou doporučovat dál.

Publikováno: 30. 03. 2025

Kategorie: finance