Od garážového kutila k expertovi na veterány: Jak Petr vybudoval síť specializovaných autoservisů

Když jedenáctiletý Petr poprvé uviděl dědu opravovat starý Trabant, netušil, že právě tento moment určí směr jeho života. O třicet let později stojí v čele prosperující sítě autoservisů specializujících se na renovace a údržbu historických vozidel. "Vždycky mě fascinovalo, jak se z vraku dokáže vytvořit krásné auto, které má duši a příběh," říká Petr, zatímco nás provází svou nejnovější provozovnou v Plzni. Jeho cesta od malé garáže po renomovaný servis nebyla jednoduchá, ale díky kombinaci technických dovedností a moderního marketingu, včetně PPC reklamy Plzeň, se mu podařilo oslovit majitele veteránů po celé republice.

V Petrově dílně vládne zvláštní atmosféra. Místo moderních diagnostických přístrojů tu najdete staré manuály, originální nářadí z 60. let a několik rozpracovaných veteránů. "Každé auto, které sem přijede, má svůj příběh. A mým úkolem je nejen ho opravit, ale zachovat jeho autenticitu a charakteristické rysy," vysvětluje Petr svou filozofii.

Začátky: Láska k veteránům od dětství

Petrova cesta začala v malé vesnici na západě Čech, kde vyrůstal obklopen stroji a technikou. "Děda byl mechanik staré školy. Pamatuju si, jak jsme spolu trávili víkendy v garáži, kde mi vysvětloval, jak funguje motor, převodovka, jak správně seřídit karburátor. To byly věci, které se ve škole neučí, ale které jsou k nezaplacení."

Po vyučení automechanikem pracoval Petr v několika běžných autoservisech, ale brzy zjistil, že mu chybí ta pravá vášeň. "Moderní auta jsou samá elektronika. Připojíte diagnostiku, vyměníte díl a je hotovo. Ale u veteránů musíte přemýšlet, improvizovat, často si sami vyrábět náhradní díly. To je ta skutečná řemeslná práce, která mě baví."

První vlastní projekt byl dědeček Trabant, který Petr renovoval ve volném čase. "Trvalo mi to dva roky, ale když jsem s ním poprvé vyjel, byl to neuvěřitelný pocit. A hlavně – lidé se zastavovali, ptali se, obdivovali. Tehdy jsem pochopil, že veteráni mají v lidech vyvolávat emoce."

Veterán není jen staré auto. Je to kus historie, nostalgie, vzpomínky na dětství. Když opravujete veterána, neopravujete jen stroj – vracíte lidem kus jejich minulosti.

Postupně začal Petr přijímat zakázky na renovace od známých a jejich přátel. "Dělal jsem to po večerech a víkendech, zatímco přes den jsem pracoval v běžném servisu. Ale poptávka rostla a já věděl, že musím udělat rozhodnutí."

První vlastní dílna a hledání specializace

V roce 2015 se Petr rozhodl pro velký krok – otevřel vlastní dílnu specializovanou výhradně na veterány. "Pronajal jsem starou stodolu na okraji Plzně. Nebylo tam topení, tekla střecha, ale mělo to kouzlo. A hlavně – byl tam prostor pro mé vysněné projekty."

Začátky byly těžké. "První rok jsem měl možná pět zakázek. Žil jsem z úspor a občas jsem si musel přivydělávat jako řidič. Ale věřil jsem, že když budu dělat kvalitní práci, zákazníci přijdou."

Průlom přišel, když Petr dokončil renovaci vzácného předválečného automobilu pro místního sběratele. "Ten projekt trval skoro rok. Musel jsem sehnat originální díly z celé Evropy, některé jsem vyráběl sám. Když majitel viděl výsledek, byl dojatý k slzám. A pak mi řekl větu, která změnila můj byznys: 'Určitě tě doporučím všem svým známým z veteránského klubu.'"

A přesně to se stalo. Během několika měsíců měl Petr plný diář na půl roku dopředu. "Najednou jsem pracoval na vozech, o kterých jsem dříve jen snil – Tatry, předválečné Škodovky, první poválečné modely západních značek. Každý projekt byl výzva, ale také obrovská škola."

Marketing, který respektuje tradici

S rostoucí poptávkou přišla potřeba profesionálnější prezentace. "Dlouho jsem odolával moderním technologiím. Říkal jsem si, že kvalitní práce se prodá sama. Ale pak jsem pochopil, že i v našem tradičním oboru je marketing důležitý."

Petr začal dokumentovat své projekty a sdílet je online. "Nekupoval jsem si drahý fotoaparát ani jsem nenajímal profesionála. Prostě jsem fotil průběh renovací svým telefonem a psal k tomu příběhy – co bylo na autě zajímavé, jaké problémy jsme řešili, jak jsme je překonali."

Tento autentický přístup zaujal. "Lidé oceňovali, že nejde o nablýskané marketingové fotky, ale o skutečnou práci se všemi jejími výzvami. Začali mi psát majitelé veteránů z celé republiky."

Zlomovým momentem bylo rozhodnutí investovat do profesionálního online marketingu. "Kamarád mi doporučil, abych zkusil PPC reklamy. Byl jsem skeptický – připadalo mi to jako vyhazování peněz. Ale když jsme spustili první kampaň zaměřenou na majitele veteránů v okolí Plzně, výsledky mě překvapily."

Expanze do Prahy a budování značky

S rostoucím úspěchem v Plzni začal Petr uvažovat o expanzi. "Hodně zákazníků ke mně jezdilo z Prahy. Říkali, že v hlavním městě chybí servis, který by se specializoval výhradně na veterány a měl k nim stejný přístup jako my."

V roce 2019 otevřel Petr druhou pobočku v Praze. "Našel jsem prostory v bývalé továrně na Smíchově. Mělo to industriální atmosféru, která perfektně ladila s naším zaměřením na historická vozidla."

Pro pražský trh bylo potřeba upravit marketingovou strategii. "Praha je konkurenčnější prostředí. Spustili jsme cílenou PPC reklamy Praha kampaň, která se zaměřovala na specifické modely veteránů a sběratelské kluby. Klíčové bylo zdůraznit naši specializaci a zkušenosti."

Petr také začal budovat svou značku jako expert na veterány. "Začal jsem psát články do motoristických časopisů, vystupovat na setkáních veteránistů, pořádat workshopy o údržbě historických vozidel. To vše pomohlo etablovat naši firmu jako špičku v oboru."

Výzvy specializovaného servisu

Specializace na veterány přináší specifické výzvy. "Největší problém je sehnat kvalifikované mechaniky. Mladí kluci umí diagnostikovat moderní auta, ale když jim dáte karburátor z šedesátých let, jsou bezradní. Proto jsme založili vlastní školicí program."

Petr vytvořil systém, kde zkušení mechanici předávají know-how mladším kolegům. "Je to návrat k tradičnímu modelu mistr-učeň. Učíme je nejen technickým dovednostem, ale i respektu k historii a autenticitě vozidel."

Další výzvou je získávání náhradních dílů. "Pro mnoho veteránů už originální díly neexistují. Musíme je vyrábět na zakázku nebo hledat po celém světě. Vybudovali jsme síť kontaktů od Ameriky po Japonsko."

Petr také zavedl přísné standardy kvality. "U veteránů nemůžete dělat kompromisy. Buď uděláte práci správně, s originálními nebo věrně reprodukovanými díly, nebo to nedělejte vůbec. Naše pověst stojí na této filozofii."

Komunita jako základ úspěchu

Klíčovým faktorem Petrova úspěchu je budování komunity kolem značky. "Veteráni nejsou jen o autech, jsou o lidech. Proto pořádáme pravidelná setkání, výlety, technické semináře. Vytváříme prostor, kde se mohou majitelé veteránů setkávat a sdílet své zkušenosti."

Firma také podporuje veteránské srazy a soutěže elegance. "Je to investice, která se vrací v podobě loajality zákazníků. Když podporujete komunitu, komunita podporuje vás."

Petr klade důraz i na vzdělávání veřejnosti. "Máme program pro školy, kde ukazujeme studentům historii automobilismu a řemeslnou práci. Chceme, aby mladá generace pochopila hodnotu veteránů a řemeslné zručnosti."

Technologie ve službách tradice

Přestože se Petr specializuje na historická vozidla, moderním technologiím se nebrání. "Používáme 3D skenery a tiskárny pro výrobu replik nedostupných dílů. Máme databázi technických výkresů a manuálů v digitální podobě. Technologie nám pomáhají zachovat tradici."

Firma také vyvinula vlastní aplikaci pro majitele veteránů. "Umožňuje jim sledovat průběh renovace, komunikovat s námi, mít přístup k servisní historii vozidla. Je to most mezi tradicí a moderní dobou."

V marketingu Petr spolupracuje s agenturou SEOconsult.cz. "Pomáhají nám cílit na správné lidi ve správný čas. Díky datům víme, kdy je největší zájem o renovace, které modely jsou nejžádanější, odkud přicházejí noví zákazníci."

Plány do budoucna: Zachování dědictví

Petr má jasnou vizi do budoucna. "Chci vytvořit centrum excelence pro renovace veteránů. Místo, kde se spojí řemeslná tradice s moderními technologiemi, kde budeme vzdělávat novou generaci restaurátorů."

V plánu je také muzeum automobilové historie. "Máme sbírku zajímavých veteránů, které jsme zachránili před sešrotováním. Chci, aby byly přístupné veřejnosti, aby lidé viděli, jak se automobilový průmysl vyvíjel."

Petr také pracuje na knize o renovacích veteránů. "Bude to praktický průvodce, ale také sbírka příběhů. Každé auto má svou historii a ty stojí za to zaznamenat pro budoucí generace."

Poselství pro budoucí automechaniky

Na závěr má Petr vzkaz pro mladé lidi, kteří uvažují o kariéře automechanika: "Nebojte se jít za svým snem, i když vám ostatní říkají, že je to nereálné. Specializace může být vaší výhodou, ne překážkou."

"A hlavně – milujte to, co děláte. Když máte vášeň pro svou práci, lidé to poznají. A to je v dnešní době plné automatizace a unifikace to nejcennější, co můžete nabídnout."

Když se loučíme, Petr se vrací k rozpracovanému veteránovi – tentokrát je to vzácná Tatra 87 z roku 1940. V jeho očích je vidět stejné nadšení jako před třiceti lety, když poprvé pomáhal dědovi opravovat starý Trabant. A možná právě tato neutuchající vášeň je skutečným tajemstvím jeho úspěchu.

Publikováno: 22. 04. 2025

Kategorie: auta