Legenda se vrací: Toyota Supra Mk5
Ikona devadesátých let
Toyota Supra MK5 navazuje na legendární odkaz své předchůdkyně a přináší do současnosti to nejlepší z japonského sportovního DNA. Ostré linie karoserie, agresivní vzhled a nekompromisní výkon z ní dělají skutečného nástupce kultovní MK4. Pod kapotou burácí řadový šestiválec od BMW, který ve spojení s precizním podvozkem nabízí vzrušující jízdní zážitky. Přestože někteří fanoušci zpočátku kritizovali spolupráci s německou automobilkou, výsledek předčil očekávání. Nová Supra si rychle našla své místo mezi moderními sportovními vozy a dokazuje, že duch japonské automobilové tradice žije dál.
Motorový skvost 2JZ-GTE
Fanoušci nové Supry MK5 sice doufali, že pod kapotou najdou starý známý motor 2JZ-GTE, ale Toyota se nakonec vydala úplně jiným směrem. Ve spolupráci s BMW osadila novou generaci třílitrovým šestiválcem B58. I když tenhle motor nemá takový tuningový potenciál jako slavná dvoj-jay-zetka, pořád umí pěkně zatopit. Běží jako hodinky, je super spolehlivý a na sportovní jízdu má síly víc než dost. Vlastně když se nad tím zamyslím, pro novou Supru to byla celkem rozumná volba. Ten motor prostě sedí k charakteru auta jako ulitý.
Vlastnost | Toyota Supra MK5 | BMW Z4 |
---|---|---|
Motor | Řadový šestiválec, 3.0l turbo | Řadový šestiválec, 3.0l turbo |
Výkon | 340 koní | 340 koní |
Převodovka | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická |
Pohon | Zadní kola | Zadní kola |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,3 sekundy | 4,5 sekundy |
Vysoký tuningový potenciál
Nová Supra, které se přezdívá A90 nebo taky pátá generace, si dokázala získat srdce nadšenců po celém světě. Hlavním tahákem je jednoznačně její obrovský potenciál pro úpravy. Pod kapotou najdeme řadový šestiválec B58 od BMW, což je motor, který si vysloužil respekt díky své odolnosti a skvělé možnosti ladění. I menší zásahy jako nové mapování řídicí jednotky a sportovní výfuk dokážou výkon pěkně nakopnout. Pro ty, co chtějí jít na maximum, existuje spousta možností včetně větších turb, výkonnějších intercoolerů a dalších vylepšení.
Supra MK5 je proto jako dělaná pro všechny, kterým nestačí sériový stav a chtějí si auto vyšperkovat k obrazu svému. Díky obrovskému výběru kvalitních dílů od známých výrobců a živé komunitě tunerů jsou možnosti prakticky neomezené. Ať už chcete jen lehce přiostřit výkon, nebo z auta udělat ryzí závoďák, s MK5 to není problém.
Od pouličního závodníka po legendu
Pátá Supra, které nikdo neřekne jinak než MK5, se stala legendou mezi fanoušky rychlých aut. Je to neuvěřitelný příběh, jak se z náčrtů na papíře zrodila tahle sportovní ikona. Toyota se spojila s BMW a společně vytvořili něco výjimečného - dostala parádní motor a nejmodernější vychytávky. Na silnici vzbuzuje respekt a když ji pustíte na okruh, ukáže, co v ní doopravdy je. Stačí se podívat na tu dlouhou kapotu, krátkou záď a ten drzý spoiler vzadu - tohle auto prostě křičí jsem závoďák! A i když dneska všichni mluví o hybridech a elektrických autech, MK5 dokazuje, že pořád existují auta, co vám rozbuší srdce, hned jak sednete za volant.
Supra MK5, to je návrat legendy. Auto, které v sobě snoubí brutální sílu s elegancí a precizností japonské technologie.
Patrik Novotný
Vliv na popkulturu
Nová Supra MK5 je opravdový skvost mezi sportovními vozy a důstojně navazuje na legendární odkaz předchozích generací. Toyota tentokrát spojila síly s BMW, ale charakter pravé Supry zůstal zachován. Pod kapotou burácí třilitrový šestiválec s turbem, který posílá výkon na zadní kola - přesně jak to má u pravého sporťáku být. Ten dravý vzhled s ostrými liniemi a mohutným postojem vám vezme dech. Není divu, že se z ní stal miláček herního světa - ať už v Gran Turismu, Forze nebo Need for Speedu. A kdo by neznal její slavnou roli ve filmové sérii Rychle a zběsile? Tam ukázala, proč je tak zbožňovaná. Supra prostě není obyčejné auto - je to kult, je to sen, je to legenda. Její stopa v automobilové historii i popkultuře je nesmazatelná.
Návrat s modelem GR Supra
Nová Toyota GR Supra MK5 konečně dorazila v roce 2019 a způsobila pořádný rozruch. Tahle pátá generace kultovního sporťáku nenechala nikoho chladným. Když se na ni podíváte, hned vás zaujme ta protáhlá kapota, zkrácená záď a dravé linie, které skvěle kombinují odkaz předchozích modelů s moderním šmrncem. Pod kapotou burácí třílitrový řadový šestiválec s turbem, který posílá na kola parádních 340 koní a masivních 500 newtonmetrů. Díky tomu vystřelí z místa na stovku za 4,3 vteřiny, což vám vyrazí dech. V zatáčkách je jako přibitá, drží stopu jak po kolejích, a to i když ji proženete na limitu. Uvnitř najdete všechno, co správný řidič potřebuje - perfektně tvarovaná sedadla, příjemně tlustý volant a digitální budíky před sebou.
Budoucnost sportovních vozů Toyota
Supra MK5, tahle mašina prostě bere dech. Když Toyota v roce 2019 vytáhla pátou generaci svýho legendárního sporťáku, fanoušci šíleli nadšením. A není divu - zadokolka s pořádným motorem pod kapotou a design, co vám vyrazí dech. Tenhle vůz jasně dokazuje, že v Toyotě fakt vědí, jak postavit auto, co rozpumpuje krev v žilách.
A co bude dál? Toyota zatím mlčí o tom, jestli chystá novou generaci. Ale upřímně, když vidíme, jak se současná Supra prodává a jak lidi po sporťácích prahnou, vsadil bych se, že nástupce určitě přijde. Jestli to bude vylepšená verze současného modelu, nebo něco úplně jinýho, to je ve hvězdách. Každopádně, milovníci rychlejch kár se maj na co těšit.
Publikováno: 21. 07. 2025
Kategorie: auta