Kanystr na benzín: Vše, co potřebujete vědět před cestou na dovolenou
Bezpečnostní aspekty kanystrů
S benzínem musíme zacházet opatrně, protože se jedná o nebezpečnou hořlavinu. Když si pořizujete kanystr na benzín, vybírejte jen takový, který splňuje všechny potřebné bezpečnostní standardy. Kvalitní kanystr by měl být z odolného kovu nebo speciálního plastu, který vydrží nárazy a nekoroduje. Je fakt důležité, aby kanystr dobře těsnil - nechcete přece, aby z něj unikaly škodlivé výpary. Jakmile zjistíte, že kanystr někde prosakuje nebo je poškozený, okamžitě ho přestaňte používat. Než do něj nalijete benzín, koukněte se, jestli je prázdný a pořádně vyčištěný. Kanystr s benzínem patří do suché, větrané místnosti, kde není moc teplo a určitě ne tam, kde se manipuluje s ohněm. Když budete dodržovat tyhle základní pravidla, nemusíte se bát, že by se něco stalo.
Materiály a konstrukce
Když si chcete pořídit kanystr na benzín, máte na výběr z různých variant. Dneska se většinou vyrábí z odolných umělých hmot, hlavně z těch kvalitních plastů jako je HDPE nebo LDPE. Jsou super lehké, nic jim není a benzín přes ně neprosakuje. Někdo ale pořád dává přednost klasickým kanystrům z kovu - ať už z oceli nebo hliníku. Jo, jsou bytelné, ale zase těžší než ty plastové. Aby kovové kanystry nezrezly, výrobci je chrání speciálními nátěry nebo epoxidovou vrstvou. Ať už si vyberete jakýkoliv, hlavně koukejte po tom, jestli má všechny potřebné bezpečnostní prvky - odvětrávání a dětskou pojistku na uzávěru. Tyhle věci musí každý pořádný kanystr na benzín splňovat.
Vlastnost | Kanystr na benzín 5l | Kanystr na benzín 10l |
---|---|---|
Objem | 5 litrů | 10 litrů |
Materiál | HDPE plast | Ocel s práškovým nástřikem |
Hmotnost | 0.5 kg | 1.8 kg |
Objem a rozměry
Když si vybíráte kanystr na benzín, máte na výběr z různých velikostí podle toho, na co ho potřebujete. Pro menší mašiny jako motorky nebo sekačky vám bohatě stačí malý kanystr od 1 do 5 litrů. Pokud tankujete do auta nebo třeba traktoru, sáhněte po větším kanystru mezi 10 a 20 litry. A jestli potřebujete mít doma pořádnou zásobu, existují i velké nádoby až do 200 litrů. Samozřejmě, čím větší objem, tím větší jsou i rozměry. S malým kanystrem se vám bude dobře manipulovat, ale ty velké už zabírají dost místa. Než si nějaký pořídíte, rozmyslete si, kolik benzínu vlastně potřebujete skladovat a jak často s ním budete muset hýbat.
Typy uzávěrů a hrdla
Když si vybíráte kanystr na benzín, máte na výběr z různých typů uzávěrů a hrdel. Nejčastěji narazíte na klasické šroubovací uzávěry, které dobře těsní a snadno se s nimi manipuluje. Pro větší bezpečnost existují i speciální bezpečnostní uzávěry, které zabrání nechtěnému otevření a vylití benzínu - to se hodí hlavně při převozu nebo skladování. Hrdla kanystrů se vyrábí v různých velikostech a tvarech, aby se do nich daly pohodlně zasunout různé trysky a benzín se dal snadno nalévat. Menší kanystry mívají užší hrdlo, zatímco ty větší jsou vybavené širším pro rychlejší tankování. Některé modely mají dokonce zabudovanou nalévací hubici nebo speciální ventil, díky kterým benzín nevyšplouchne a lépe se s ním pracuje. Při koupi kanystru si proto dobře rozmyslete, jaký typ uzávěru a hrdla potřebujete - je to základ bezpečné manipulace s palivem.
Použití a manipulace
S benzínem musíte zacházet fakt opatrně, je to pěkně nebezpečná věc, co může rychle vzplanout. Proto je důležitý mít pořádnej kanystr na benzín - žádný improvizace s prázdnejma flaškami od minerálky nebo oleje. Vždycky si pořiďte speciální nádobu, co je na to dělaná a vydrží všechny ty agresivní chemikálie. Než do kanystru nalejete benzín, koukněte, jestli je čistej a suchej. A hlavně - žádný kouření nebo blbnutí s ohněm v okolí! Ty benzínový výpary jsou zákeřný a stačí málo, aby bouchly nebo začaly hořet. Kanystr s benzínem nikdy nenechávejte na sluníčku nebo někde, kde je teplo. Rozhodně ho netahejte s sebou v autě, když je vedro. Radši ho schovejte někam do stínu, kde je dobrej průvan.
Skladování a životnost
Když potřebujete natankovat do kanystru, je fakt důležité myslet na pár věcí. Víte, benzín není jen tak ledajaká tekutina - může bouchnout, a proto musíte mít speciální kanystr. Ty jsou dělaný přesně na to, aby benzín neutekl a nevznítil se. Jasně že vás možná napadne použít prázdnou flašku od limonády, ale to je fakt blbej nápad. Benzín by se mohl zkazit a ještě by vám mohl bouchnout.
Kam s kanystrem? Určitě někam do stínu, kde je sucho a čerstvý vzduch. Rozhodně ne na sluníčko nebo někam k topení. Co možná nevíte - benzín se časem kazí. Ztrácí sílu a může se v něm dělat bordel, kterej pak ucpe motor. Když tankujete třeba do sekačky, hoďte tam stabilizátor, vydrží to dýl. Ale stejně - ani se stabilizátorem to nemá cenu skladovat dýl jak půl roku. Když potřebujete benzín skladovat na dýl, radši to nechte na profících.
Legislativa a normy
V Česku platí přísná pravidla pro kanystry na benzín. Každý, kdo chce převážet nebo skladovat benzín, musí používat speciální nádoby, které splňují všechny bezpečnostní požadavky. Podle vyhlášky o požární prevenci musí být kanystry odolné a bezpečné. Když si pořizujete kanystr na benzín, měl by být vyrobený z materiálů, které jsou k tomu určené - většinou z plastu nebo kovu. Důležité je také pořádné těsnění a kvalitní uzávěr, aby benzín nikde neunikal. Na každém kanystru musí být jasně napsáno, na co se používá, kolik se do něj vejde paliva, a nesmí chybět varovné značky. Ty upozorňují, že obsah může vybuchnout nebo se vznítit. Tohle všechno není jen tak pro nic za nic - jde hlavně o bezpečnost při manipulaci s benzínem, který může být při špatném zacházení hodně nebezpečný.
Ekologické aspekty
Když potřebujete převážet nebo skladovat benzín, je fakt důležité myslet na přírodu kolem nás. Benzín je sakra nebezpečná věc a když se dostane do země nebo do potoka, může to být pěkný průšvih pro všechno živé. Proto je strašně důležité mít pořádný kanystr na benzín, který má všechny potřebné certifikáty a splňuje bezpečnostní předpisy. Takový kanystr musí být bytelný, nesmí prasknout při nárazu a musí vydržet i na sluníčku. Hlavně musí mít kvalitní uzávěr, aby benzín nikde nekapal a nevypařoval se. Až kanystr doslouží, určitě ho neházejte do běžného odpadu - patří na sběrný dvůr, kde s ním naloží, jak se má. Díky správné recyklaci šetříme suroviny a chráníme naši přírodu před zbytečnou zátěží.
Výrobci a značky
Na našem trhu najdete spoustu kanystrů na benzín od různých výrobců. Mezi ty nejoblíbenější patří Hünersdorff, Scepter nebo TUV - značky, které si už léta drží pověst špičkové kvality. Samozřejmě existují i méně známí výrobci, u kterých pořídíte kanystr levněji. Když si ale vybíráte, nekoukejte jen na cenu. Důležité je hlavně provedení, z čeho je kanystr vyrobený a jestli má potřebné certifikáty. Pořádný kanystr musí být z kvalitního plastu, mít spolehlivé víčko a splňovat všechny bezpečnostní požadavky.
Kanystr na benzín, tichý společník cest, svědek touhy po dálkách a svobodě.
Zdeněk Kovář
0 Ceny a dostupnost
Když potřebujete skladovat nebo převážet benzín, máte na výběr z různých typů kanystrů. Ty nejběžnější jsou z plastu a seženete je docela levně - malý vás vyjde tak na dvě stovky. Pokud hledáte něco bytelnějšího, sáhněte po kovovém kanystru. Je sice dražší, od pěti set korun nahoru, ale vydrží mnohem víc a benzín v něm můžete mít klidně delší dobu. Co se týče menších nádobek na benzín, ty litrové pořídíte už za stovku. Naopak velké kanystry se speciálními bezpečnostními prvky a bytelnou konstrukcí vás můžou vyjít i na tisícovku nebo víc. Než si nějaký kanystr koupíte, rozmyslete si, na co ho vlastně budete potřebovat. Od toho se pak odvíjí, jaký typ, velikost a cenovou kategorii zvolit.
Publikováno: 19. 09. 2025
Kategorie: auta